VALTO 1 start de competitie met klinkende overwinning in de derby

Eindelijk is het zover. De competitie is weer van start gegaan. Altijd even afwachten waar we staan na de mutaties die er ten opzichte van vorig seizoen hebben plaats gevonden. Bij de jeugd selectie teams waren er ruime overwinningen voor de A1 en de C1. VALTO A1 was met 8-18 duidelijk een maatje te groot voor TOP/IAA fresh A2. Ook VALTO C1 scoorde er lustig op los in Barendrecht en won met 5-14 van Vitesse C1. VALTO B1 wacht nog op de eerste punten, want zij hadden weinig in te brengen tegen Velocitas B1 en verloren helaas met 9-17. Ook bij de selectie hebben er de nodige mutaties plaats gevonden en was het even afwachten hoe het zou gaan lopen zonder Nikki, Zané en Mees. Gelukkig zijn er goede vervangers gevonden in de personen van Mirthe van Staalduinen, over gekomen van Avanti, Laura van de Eijk en Thijs Dijkstra die dit seizoen een stapje omhoog hebben gedaan.

Na zes oefenwedstrijden gespeeld te hebben, met  tussen door ook een paar trainingen, leek de VALTO selectie er klaar voor te zijn. Bij de start van de competitie ook gelijk een wedstrijd waar velen naar uitgekeken hebben. Vooral in ’s-Gravenzande werd met spanning gekeken hoe hun vlaggenschip bij hun debuut in de overgangsklasse het zou doen tegen VALTO.

Met ruim twintig minuten vertraging werd de wedstrijd gestart door het arbitrale duo en ging de thuisploeg op zoek naar de openingstreffer. VALTO wist echter de bal snel te onderscheppen en zou niet veel later met de benutte strafworp wel de nul van het bord schieten. ONDO toonde zich goed voorbereid en wist hierna ook meerdere aanvallen te spelen, maar de treffers bleven uit. Ook VALTO was nog even zoekende en liet een aantal aanvallen onbenut, totdat Bart uiteindelijk van afstand de korf wist te vinden. Het tweede aanvalsvak van VALTO had wat meer moeite om de korf te vinden en had ook wat minder geluk in de afronding. Zo kon het gebeuren dat ONDO vier minuten later door twee rake schoten van Mathijs Verbaan weer langszij kwam. VALTO deed in de volgende fase een deksel op de korf en wist weer een voorsprong te nemen en na het eerste kwart een 2-6 tussenstand op het bord te zetten. ONDO knokte voor wat het waard was en wist nu ook weer de korf te vinden. Hier zette VALTO echter weer twee treffer tegenover en bleef het verschil vijf. Tot de rust zouden de ploegen om en om scoren, waarbij VALTO door een benutte vrije bal van Frank de ruststand op 5-10 zette.

Bij aanvang van het tweede bedrijf besloot de coach van ONDO in te grijpen en routinier Robbert van Essen naar het andere vak te wisselen in een poging om Bart aan de ketting te leggen. Beide ploegen hadden nu wat meer moeite om de korf te vinden, maar het was toch weer VALTO wat na vier minuten toe sloeg. Hoewel er wel lange aanvallen gespeeld werden, waren de doelpunten schaars in deze fase. ONDO wist de achterstand terug te brengen van zes naar vier voordat Frank in de 10e minuut de korf weer wist te vinden. Toen ONDO de 8-12 binnen schoot vond Mark de tijd rijp om de spelers bij zich te roepen. Het liep na de rust niet meer zo lekker bij het Lierse vlaggenschip. Er werd veel onnodig balverlies geleden door slappe passing en misverstandjes. ONDO profiteerde hier dankbaar van en kroop langzaam maar zeker dichterbij. Na een kwartier in de tweede helft hadden zij de achterstand teruggebracht tot 9-12 en leek de aansluitingstreffer in de lucht te hangen. VALTO toonde echter nog over reserves te beschikken en wist de voorsprong niet kleiner te laten worden. Met om en om scoren werd het 11-14, maar toen schakelde VALTO een tandje bij en wist met drie treffers op rij de wedstrijd te beslissen. Met nog vijf minuten op de klok kregen de junioren Elise en Jasper nog minuten op de plaatsen van Maaike en Bart en kwam Sheila weer terug op de plaats van Mirthe. Daar waar de veldklok in de eerste helft achter liep op het klokkie van de scheidsrechter, was het in het 2e bedrijf het klokkie van de leidsman die blijkbaar vaker was stilgezet. Het scorebord stond al een tijdje stil voordat de scheidsrechter nog één minuut aangaf. In deze slot fase wist Romee de eindstand op het bord te zetten en werd er uiteindelijk toch nog ruim gewonnen in deze derby. Bij de andere wedstrijden in de poule zijn voor mij toch wel wat verrassende uitslagen. Swift uit Middelburg, wat vorig seizoen degradeerde uit de hoofdklasse, was niet opgewassen tegen het door Jorrit Ekelmans getrainde Excelsior 1 en verloor met 19-13. Promovendus KOAG 1 wist GKV 1 te verrassen door in Gorinchem met een 16-16 gelijk spel van het veld te lopen, terwijl GKV vorig seizoen toch op een knappe 4e plaats eindigde in de overgangsklasse poule achter de kampioen Unitas, Nieuwerkerk en KVS. Ook een ploeg om niet te onderschatten dus. CKV Nieuwerkerk 1, wat vorig seizoen helemaal leeg gelopen is, lijkt een moeilijk seizoen voor de boeg te krijgen. Zij moesten hun meerdere erkennen op bezoek bij KCR in Ridderkerk en verloren met 18-12. VALTO 2 wist in Veenendaal niet tot een overwinning te komen op SKF 3 en verloor jammerlijk met 18-13. Voor volgende week staan er weer mooie wedstrijden op het programma en ben ik nieuwsgierig wat de tegenstanders van V1 en 2 in petto hebben.

GKV 1 en 2 komen volgende week naar De Lier om de krachten met ons te meten. Vooral GKV 2 heeft dit weekend flink huisgehouden tegen Deetos 2, wat met 22-8 werd verslagen. VALTO 2 lijkt de borst nat te kunnen maken en kan wel wat support gebruiken. Ook VALTO 1 zal graag de eerste thuiswedstrijd in punten willen omzetten en hoopt op uw steun in deze wedstrijd.

Graag tot volgende week dus allemaal,

Arno van Leeuwen