VALTO niet opgewassen tegen Sporting Delta

Na een goede voorbereiding, waarbij er bij de laatste oefenwedstrijden geen publiek meer aanwezig mocht zijn, ging vandaag dan de competitie van start. Gezien de nieuwe beperkingen die de regering na dit weekend doet ingaan waarschijnlijk ook gelijk weer voorlopig de laatste wedstrijd in de zaalcompetitie. Het stream team maakte vandaag overuren om zoveel mogelijk wedstrijden te streamen voor de supporters. Ook ik was vandaag thuis voor de buis te vinden om de wedstrijden van de selectie te bekijken.

Om half vijf startte VALTO 2 tegen Sporting Delta 2 onder leiding van scheidsrechter Kelder. De eerste aanvallen van VALTO bleven vruchteloos, maar dit gold niet voor de gasten. VALTO keek al snel tegen een 0-2 achterstand aan. Laura mocht voor ons de nul van het scorebord halen door haar meegekregen strafworp te verzilveren. Na een minuut of zes waren de ploegen na de doelpunten van Thijs, Myrthe en Martijn weer in evenwicht bij 4-4. De gasten zouden hierna binnen een paar minuten weglopen naar een 4-8 voorsprong en nam Richard een time out om de flow van de gasten te doorbreken. De eerste treffer na deze time out was toch weer voor de gasten, maar toen wist ook Thijs weer doel te treffen. Het scoren ging echter ook voor de gasten ook gewoon door. Zij wisten het verschil nog voor de rust uit te bouwen naar 7-13, waarbij Mark en Laura wat aan schade beperking deden.

Na de rust zou het niet meer spannend worden want de gasten wisten de voorsprong al snel te vergroten naar 8-16. Met twee snelle doelpunten van Mark en even later Mandy leek VALTO weer op te veren. Deze hoop was van korte duur, want met weer vier treffers op rij van de gasten was het verschil opgelopen naar 10-20. Zo was met nog tien minuten op de klok de wedstrijd wel in de pocket voor de gasten. VALTO wilde nog niet opgeven en bleef knokken voor wat het waard was, maar helaas resulteerde dit alleen in treffers voor Martijn en Vera E.. Tegen deze drie treffers zetten de gasten er vijf, waardoor de eindstand op 13-25 komt te staan. Een flinke nederlaag voor V2 tegen deze ploeg die op het veld in de reserve hoofdklasse uitkomt. Mocht er volgende week nog een wedstrijd zijn dan is dit tegen een bekende tegenstander. VALTO 2 mag dan in Dordrecht aantreden tegen Oranje Wit 2, waar we op het veld met 14-14 de punten mee gedeeld werden.

Hierna betraden VALTO 1 en Sporting Delta 1 het veld. Ook Sporting Delta 1 komt op het veld in de hoofdklasse uit en staat daar in de midden moot, dus eens kijken hoe ons vlaggenschip het tegen hen zou doen. VALTO, wat net als vele andere ploegen tegenwoordig, met vijf dames en heren in het team speelt, startte met Frank en Sheila op de bank. Net als in de voorgaande wedstrijd namen ook nu direct de gasten uit Dordrecht de leiding. Wij zouden nu echter aan een korter elastiek blijven gedurende de 1e helft. Na de 0-2 wist Mees ook de korf te vinden en na de 1-4 was het Thom die ons in de wedstrijd hield. De gasten werden goed onder druk gezet door onze verdediging en wisten ook niet zo makkelijk de korf te vinden. Via een strafworp liepen zij weer een puntje uit, maar Zané benutte de vrije bal, waardoor de aansluiting een feit bleef. Weer waren het de gasten die als eerste de korf wisten te vinden, maar nu mocht Thom gaan staan voor een vrije bal die hij netjes binnen gooide. Zo stond VALTO er halverwege de 1e helft met een 4-6 tussenstand nog prima voor. Echter zouden de gasten met twee snelle treffer het verschil verdubbelen en was de wedstrijd inmiddels voor Zané al weer voorbij. Op de beelden kon ik niet goed zien wat er gebeurde, maar het zag er niet goed uit en hoop ik voor haar dat zij weer niet terug bij af is met haar knie. Dit moest even verwerkt worden, maar de spelers herpakte zich gelukkig snel. De laatste zes minuten tot de rust zou VALTO de korf op slot gooien en wisten we dankzij de doelpunten van Romee en Laurens met een 8-8 tussenstand de gang naar de kleedkamer te maken.

De eerste fase na de rust was voor ons. Thom opende de score waarop de gasten ook snel weer een antwoord hadden. VALTO wilde echter meer en beet zich even goed vast in de tegenstander. Dit resulteerde erin dat we met de doelpunten van Mees, Laurens en Thom een gaatje naar 12-9 konden maken, wat voor de coach van Sporting Delta gelijk het teken was om een time out te nemen. Na de time out wisten zij langzaam maar zeker de achterstand weer in te lopen, zodat de ploegen na tien minuten weer in evenwicht waren bij 14-14. VALTO was het toch weer even kwijt, zodat Mark zich, na weer twee tegentreffers, genoodzaakt zag om een time out te nemen. Deze had niet het gewenste resultaat, want VALTO zag de gasten verder uitlopen naar 14-19 voordat Thom weer voor ons scoorde. In het restant van de wedstrijd zou Bart nog tweemaal scoren, maar dat was alleen voor de statistieken. Het zag er aan het begin van de 2e helft zo goed uit en was er hoop dat het een echte wedstrijd zou blijven, maar met een 17-24 eindstand is het toch nog een ruime overwinning geworden voor de gasten. Vraag ik me wel af of we VALTO in een kolkende Vreeloo een handje hadden kunnen helpen in de moeilijke fases die er in de wedstrijd zaten. Dan mag dit resultaat niet zijn waar we op gehoopt hadden, maar met het getoonde spel kunnen we wel verder. Nu maar hopen dat de competitie ook verder mag gaan. Het was vandaag ijzig stil in de hal en dat zal helaas nog wel even zo blijven. Het heeft niet zo veel zin om de competitie door te laten gaan als er niet getraind kan worden, dus verwacht ik dat we volgende week weer allemaal een andere invulling voor de zaterdag moeten zoeken.

Laten we hopen dat ik te pessimistisch ben, maar ik vrees toch dat het zo is.

Blijf intussen allemaal gezond en let op elkaar.

Graag tot ziens, Arno van Leeuwen