AD: Westlander Thijs combineert topsport met droombaan

Westlander Thijs combineert topsport met droombaan op Schiphol: ‘Soms kan ik niet naar feestjes’

Thijs Dijkstra (25) heerst niet alleen in de lucht op het korfbalveld, maar ook in het luchtruim boven Nederland. De Lierenaar, die dit zaalseizoen zijn debuut maakte in het eerste van Valto, is aspirant luchtverkeersleider. Zijn droombaan. ,,Het beroep kwam op de middelbare school voorbij tijdens een carrièrebeurs.”

Lees het hele artikel op AD.nl

het is een premium artikel dus als je geen abonnement hebt, kan je de tekst hieronder lezen.

‘De meeste dromen zijn bedrog’. Iedereen kan dit liedje van Marco Borsato foutloos uit het hoofd meezingen. Thijs Dijkstra, korfballer van zaalhoofdklasser Valto, heeft daar inmiddels zijn eigen draai aan gegeven. ‘De meeste dromen komen uit’. Deze tekst past op dit moment perfect bij de pas 25-jarige Lierenaar.

Want Dijkstra wilde van jongs af aan al in het eerste team van Valto spelen. Dat is inmiddels gelukt. Hij maakte dit seizoen zijn eerste minuten in het vlaggenschip. Hij had in 2022 al kunnen debuteren, maar toen ging er ‘zomaar’ een andere droom in vervulling. Hij vertrok na lang wikken en wegen naar Denemarken. Daar zette hij de ambitie om luchtverkeersleider te worden kracht bij.

Inmiddels is de aanvaller van Valto alweer langere tijd terug in Nederland en hoopt hij zijn opleiding tot luchtverkeersleider over pakweg drie maanden af te kunnen ronden. Dijkstra keek met gemengde gevoelens op die periode terug.

,,Ik had 2,5 jaar geleden al een plek in het eerste van Valto veroverd. Maar vlak nadat de selectie bekend was gemaakt, kreeg ik te horen dat ik was aangenomen bij Luchtverkeersleiding Nederland. En daar hoorde ook bij dat ik voor de studie naar Kopenhagen moest. Dat zette wel een streep door Valto 1, want het viel gewoonweg niet te combineren. Dat die twee dromen op bijna hetzelfde moment samenkwamen was mooi, maar tegelijkertijd ook jammer”, vertelt Dijkstra. ,,Ik moest een stapje terugdoen bij het korfbal.”

‘Een heel intensieve baan’

Dijkstra zit nu in de eindfase van zijn opleiding. Hij kan niet wachten om zelfstandig aan de slag te gaan. ,,Tijdens het totale traject heb ik een coach aan mijn zijde gehad. Daar komt binnenkort een einde aan. Het is wel een heel intensieve baan, maar ook heel leuk. Wat ik precies doe? Mijn vaste werkplek is achter een radarscherm in een grote zaal op luchthaven Schiphol. Vluchten komen boven de landgrens ons luchtruim binnen en worden dan door ons begeleid naar het luchtruim van Schiphol. Daarnaast handelen wij ook verkeer af van Groningen, Rotterdam en Düsseldorf, dat hoort gewoon bij ons werk.”

De aankomende luchtverkeersleider spreekt vol trots over zijn droombaan. ,,Het is een belangrijk beroep met veel verantwoordelijkheid. Het gaat tijdens mijn dienst om meer dan honderd vliegtuigen. Ik zorg voor de veiligheid tijdens het eerste (vertrekkende vliegtuigen, red.) of laatste (aankomende vliegtuigen, red.) deel van de vlucht.”

Carrièrebeurs

Het is geen standaardbaan. Hoe kwam hij erbij om luchtverkeersleider te worden? Dijkstra: ,,Het beroep kwam op de middelbare school voorbij tijdens een carrièrebeurs. Ik vond het heel interessant, maar op dat moment ook nog te onzeker. Heb daarna de pabo geprobeerd en sportmarketing gestudeerd. Helaas was dat het ook niet helemaal, dus heb ik vervolgens toch de stoute schoenen aangetrokken. Dat werd mijn plan A, een plan B had ik niet.”

Dat Dijkstra concessies moest doen om naast zijn werk ook in het eerste team van Valto te kunnen korfballen, nam hij voor lief. ,,Soms heb ik zaterdagochtend of zondagmiddag dienst, waardoor ik zaterdagavond niet naar feestjes kan. Maar daardoor kan ik wel mijn droombaan uitvoeren en in Valto 1 korfballen. Dát is mij heel veel waard.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.