Corona stop

Weer terug in onze bubbel….

Door de opkomst van een tweede golf van het COVID-19 virus is de korfbalcompetitie na tien oktober weer stil gelegd. Jammer want ons vlaggenschip begon net een beetje op stoom te komen. De laatste twee wedstrijden werden dan ook winnend afgesloten en was iedereen toch wel benieuwt waar we zouden staan bij het begin van het zaalseizoen. Terugkijkend denk ik dat we bij twee tegenstanders punten hebben laten liggen, wat mogelijk anders had gelopen als we niet met zoveel blessures te maken hadden. In Hardinxveld werd het uiteindelijk 17-15 door een betere tweede helft van VALTO, maar kwamen we nog te kort voor de punten. Ook een week later in de thuiswedstrijd tegen Excelsior was ons vlaggenschip niet scherp genoeg en viel het kwartje in de laatste seconden net de Delftse kant op. De laatste twee wedstrijden werden zonder publiek gespeeld en had de Lierse aanhang geluk dat men in Zeeland bereidt was een livestream te verzorgen. Iets wat in heel Nederland door veel korfbalverenigingen werd opgepakt. Hoewel VALTO 1 vaak moeizame wedstrijden speelt op de Zeeuwse klei, wist zij op bezoek bij ONDO de achterstand in de laatste tien minuten om te draaien naar een voorsprong. Deze werd niet meer uit handen gegeven en de eerste punten waren een feit. In de voorlopig laatste wedstrijd was tegen Oranje Wit, wat een wisselvallig seizoen had. Scoorde zij in Kamerik slechts vier doelpunten, een week later thuis tegen HKC wisten zij deze topfavoriet de hele wedstrijd het vuur aan de schenen te leggen. Ook in De Lier bleven zij de hele wedstrijd in het spoor, maar wist VALTO in de tweede helft toch een beslissend gaatje te slaan. VALTO 1 en 2 staan bij het staken van de veldcompetitie beiden veilig boven de rode streep, maar zullen bij het hervatten in april, als het dan mag, nog wel de nodige punten moeten binnen halen om ook volgend seizoen op hetzelfde niveau te spelen.

De zaalcompetitie staat voorlopig nog in de wachtkamer en niemand weet wanneer deze kan starten. Op dit moment zetten de besmettingscijfers gelukkig weer een dalende lijn in, maar laten we niet te vroeg de lijntjes laten vieren. Door de KNKV zijn al verschillende scenario’s gemaakt om toch zoveel mogelijk een complete zaalcompetitie te spelen. Hoe langer de stop duurt, hoe meer wedstrijden er in korte tijd afgewerkt moeten worden. Mocht het allemaal te lang duren dan wordt er zelfs een halve competitie gespeeld. Het is dus nog maar de vraag of we deze winter driemaal naar Zeeland moeten afreizen voor de wedstrijden tegen Swift (M), ONDO en Fortis. Het zou wel een hoop kilometers schelen als dat niet zo is, maar hopelijk kunnen ze wel gewoon allemaal door gaan. De andere tegenstanders wonen gelukkig minder ver weg. Ook KVS, KV Vriendenschaar, Sporting Delta en KCR hopen natuurlijk dat zij dit zaalseizoen bezoek krijgen van VALTO en komen vast maar al te graag naar de Vreeloo hal voor een wedstrijd. Dit blijft echter nog even onzeker zolang de regering met het RIVM het licht niet op groen zetten.

Intussen zullen we er zelf het beste van moeten maken, terwijl we ons zoveel als mogelijk aan de regels proberen te houden. Zelf vul ik de vrijgekomen uren in met het verkennen van de natuurgebieden in de regio. Leuk om dan ook mensen tegen te komen die ik ook vaak bij VALTO langs de lijn of in het veld tegen kom. Gelukkig werkt het weer ook aardig mee en kunnen we genieten van een najaarszonnetje. De lange vrij gekomen avonden worden door een ieder naar eigen inzicht ingevuld. De spelers kunnen nog wel aangepaste trainingen afwerken, maar wedstrijden worden zijn voorlopig nog uit den boze. De zaterdagavonden bieden dus weer ruimte om weer eens een gezelschapsspel uit de kast te trekken of gewoon een paar uur voor de buis.

Ik hoop dat iedereen het op kan brengen zich aan te passen aan de huidige situatie en met elkaar er voor te zorgen dat we dit zo snel mogelijk achter ons kunnen laten. Het zal zeker nog wel een poosje duren, maar gelukkig gaan de cijfers de goede kant op.

Blijf allemaal vooral gezond en zorg goed voor jezelf en elkaar, zodat we elkaar in de toekomst weer langs de lijn kunnen groeten.