Valto 2 weet met een goede 2e helft toch nog ruim te winnen

Na het toch wel teleurstellende weekend van vorige week wat het zaak om vandaag weer te focus op scherp te hebben om de belangrijke punten in De Lier te houden. Valto 2 zal alle wedstrijden moeten winnen om nog een kans op het kampioenschap te houden, maar dan is het nog steeds hopen op een misstap van Oranje Wit. Voor Valto 2 stond vandaag de wedstrijd tegen de rode lantaarndrager, Fortuna 4 op het programma. De uitwedstrijd in Delft werd in november met 4-20 gewonnen, waardoor er vandaag het gevaar van onderschatting op de loer lag. Valto startte nog wel scherp. Binnen enkele seconden na het eerste fluitsignaal had Martijn de openingstreffer al door de korf. Dat Fortuna ook scherp aan de wedstrijd begon werd in de daar op volgende aanval duidelijk, want bijna net zo snel vloog de gelijkmaker door de korf. Hierna was het even zoeken naar de volgende treffer die na enkele minuten via de strafworp van Lisette werd gemaakt. Ook deze keer zouden de gasten weer op gelijke hoogte komen en wisten de gasten gelijk een 2-4 voorsprong te pakken met twee afstandsschoten. Na een doelpuntloze fase van twaalf minuten wist ook Valto de korf weer te vinden, waarna Ron even later ons weer op gelijke hoogte bracht. Fortuna was echter feller in de duels en wist zo onze aanvallen weer goed te verstoren. Het was dan ook niet vreemd dat zij door twee treffers op rij weer een klein gaatje sloegen naar 4-6. Gelukkig waren niet alle Delftse schutters zo scherp in de afronding en kon Valto weer op zoek naar de gelijkmaker. Romeo zorgde na vijf minuten voor de aansluitingstreffer en even later was Vera zuiver met haar vrije bal en waren de ploegen weer in evenwicht. Met nog twee minuten op de klok tot de rust Elise binnen de lijnen op de plaats van Mandy in de hoop nog voor de rust iets te forceren. Of het door de wissel kwam zullen we nooit weten, maar het was Martijn die ons vlag voor het rustsignaal op voorsprong zette.

Na de rust was Fortuna het even kwijt en leverde de bal al snel in, zodat Valto weer kon gaan aanvallen. Mark verdubbelde onze voorsprong, maar binnen enkele minuten had de scherp schietende Delftse heer hen weer op gelijke hoogte gebracht. Verdedigend werden door Valto de duimschroeven nu wat aangedraaid, waardoor Mark en Iris binnen een minuut weer een gaatje wisten te slaan naar 10-8. Toen Romeo in de volgende aanval de 1-8 scoorde was het tijd voor een time-out voor de Delftenaren om de ploeg weer op scherp te zetten. Na de time-out wist Valto weer snel de bal te veroveren en kon Romeo met zijn vierde onze voorsprong vergroten naar 12-8. Helaas had zijn tegenstander ook het vizier op scherp staan en halveerde onze voorsprong met twee treffer op rij. Deze vielen niet snel achter elkaar, want Valto beleefde een tweede doelpuntloze fase van tien minuten. Deze werd na de vakwissel weer doorbroken door Romeo, die vandaag met scherp schoot. Even later schoot Vera het verschil weer naar vier, maar verdedigend lukte het niet om de scherp schietende Delftse heer van scoren te houden. Ook hij wist weer tweemaal op rij doel te treffen en onze voorsprong te halveren. Intussen was David binnen de lijnen gebracht voor Mark in de hoop meer rebound over te houden. Via een strafworp van Lisette en een afstandsschot van Romeo werd het verschil hersteld en kwam Sanne R binnen de lijnen op de plaats van Iris. Zo stonden de zusjes Rijsdijk in één vak en wisten zij beiden te scoren, waarmee de voorsprong naar 18-12 werd getild. Met nog drie minuten op de klok was de wedstrijd wel gespeeld. Toch gingen de gasten nog vol op jacht naar doelpunten, maar onze verdediging wist steeds de aanvallen te onderbreken. Jammer was wel dat David zich bij een van deze onderscheppingen blesseerde en het veld weer moest verlaten. Hij werd vervangen door Mark, terwijl in het aanvalsvak Tim ook nog wat speelminuten mocht maken. Romeo leek met zijn achtste van de avond in de slotminuut de eindstand op 20-12 te zetten, maar de scheidsrechter had nog wat tijd over. Het slotakkoord was dan ook voor de gasten die met een mooi jump shot 20-13 van maakte. Uiteindelijk toch een ruime overwinning na een moeizame start van Valto 2. Na de magere 7-6 ruststand kwam Valto scherp uit de kleedkamer en wist dankzij een goede tweede helft de wedstrijd vroegtijdig te beslissen. Volgende week kunnen we ons niet zo’n eerste helft veroorloven en zal Valto er vanaf de eerste minuut moeten staan. In Pijnacker wacht dan Avanti 3, wat we op de derde plaats terugvinden. Thuis wist Valto 2 nog met 26-18 te winnen, maar de wedstrijden in de Viergang zijn vaak voor de thuisploeg. Uw support is dan ook weer zeer welkom als de wedstrijd om 15:10 uur van start gaat.

Ons vlaggenschip liep wederom averij op en zal zich moeten herpakken en alle neuzen weer dezelfde kant op moeten krijgen om de laatste puntjes binnen te halen. Volgende week wacht KVS/Groeneveld keukens in de Blinkerd. Zij wisten vandaag verrassend te winnen van DeetosSnel, maar hun voorsprong is wel gelijk gebleven doordat ook de Meervogels niet wist te winnen van Swift.

Volgende week weer nieuwe ronde met nieuwe kansen.