Valto loopt tegen ruime nederlaag op bij DeetosSnel/QLS.

Nu alle zaalfinales gespeeld zijn kunnen ook de veldwedstrijden weer van start. Valto 2 had twee weken geleden al de eerste wedstrijd gespeeld. Deze werd wel gewonnen, maar dat ging niet vanzelf. Met de nodige wissels werd na een matige 1e helft met weinig doelpunten de wedstrijd in de 2e helft uiteindelijk toch nog met 15-10 gewonnen van GKV/Enomics 2. Nu twee weken later hoop je dan op wat beter weer, maar niets bleek minder waar. Met een straf windje over één helft van het veld in Dordrecht, was het zaak om vooral in de aanval achter de sporthal zo efficiënt mogelijk met je kansen om te springen. Bij het tweede was dit in de eerste helft niet helemaal gelukt, want aan het eind van het eerste bedrijf stonden zij op een minimale achterstand. De 9-8 ruststand gaf wel aan dat de ploegen aan elkaar gewaagd waren, dus dat beloofde wat voor de tweede helft. Met om en om scoren was na tien minuten spelen het verschil nog steeds één in het voordeel van de thuisploeg. Na de gelijkmaker van Thijs pakte Valto nu echter door en wist door de treffers van Martijn, Romeo en Romee uit te lopen naar 11-14. De coach van Deetossnel greep naar een time-out om de flow van Valto te doorbreken. Hierna duurde het wel even voor er weer gescoord werd, maar het was Thijs die onze voorsprong verder uitbreidde naar 11-15. Met nog minder dan tien minuten op de klok leek de wedstrijd gespeeld gezien het tempo waarin de doelpunten vielen. De thuisploeg dacht hier echter heel anders over. Met de nodige wissels binnen de lijnen werd met succes de achtervolging ingezet. Met nog vijf minuten op de klok werd door DeetosSnel 2 de aansluitingstreffer gescoord, maar Valto 2 bleef rustig en wist met 14-15 de overwinning over de streep te trekken.

Niet veel later was het de beurt aan Valto 1 om de krachten te meten met de zaalkampioen. DeetosSnel/QLS 1 had nog een appeltje te schillen met Valto na de verloren zaalwedstrijd, dus was ik benieuwd hoe het vandaag zou lopen. Valto begon de eerste helft aan de luwe kant van het veld met aanvallen en zou dus makkelijker tot scoren moeten kunnen komen. Thom opende de scoren, maar nog in dezelfde minuut viel ook het eerste Dordtse doelpunt door de korf. Ook de tweede voorsprong waar Frank voor tekende werd door de thuisploeg weer weggewerkt. Valto bleef echter aan de goede kant van de scoren door weer een treffer van Thom, maar ook deze werd weer gelijk getrokken. Twee doelpunten van Frank en Maaike zorgde voor het eerste gaatje van twee, wat voor coach Leon Simons reden gaf tot ingrijpen. Deze time-out had zijn effect, want niet veel later was de stand weer gelijk bij 5-5 en was het nog zes minuten tot de thee. Frank en Maaike herhaalde hun kunstje wat weer een verschil van twee opleverde. De laatste vijf minuten tot de rust zouden de ploegen om en om scoren, waarmee de ruststand op 7-8 kwam te staan.

Direct bij het begin van de tweede helft werd duidelijk dat Leon Simons zijn ploeg flink onder handen had genomen in de kleedkamer. Er werd feller verdedigd en het tempo ging omhoog bij de thuisploeg. Dit was even schakelen, maar Valto kon de eerste tien minuten nog steeds meekomen. Na tien minuten spelen was er met om en om scoren wel een stand op het scorebord verschenen die in het voordeel was van de thuisploeg. Na de 11-10 van Thom ging het ineens hard voor DeetosSnel. Ineens gingen de schoten vallen bij de thuisploeg en tien minuten later stond er een 18-10 tussenstand op het bord en was de wedstrijd gespeeld. Mark bracht nog wel de nodige wissels binnen de lijnen, maar ook zij konden het tij niet meer keren. Op de winderige helft van het veld wist de thuisploeg ons goed onder druk te zetten en naar buiten te dwingen, waardoor de meeste schoten van te ver genomen werden. Dit is met deze wind natuurlijk een beetje een lot uit de loterij als deze dan binnen vallen, wat dan ook maar sporadisch lukte. In de laatste tien minuten wist Valto nog tweemaal de korf te vinden, waardoor DeetosSnel/QLS free wheelend naar de 22-12 overwinning toe werkte. Geen goed begin van het veldseizoen voor ons vlaggenschip, waar ik toch wel een spannender wedstrijd verwacht had vandaag. Op het andere veld in deze poule wist ckv Nieuwerkerk thuis met 18-16 te winnen van KOAG. We hebben nu een weekje rust om dit te laten bezinken, want het is weer een gebroken competitie dit voorjaar met veel vrije weekenden tussendoor. Koningsdag is er natuurlijk geen korfbal en op 4 mei wordt er alleen gespeeld door ons vlaggenschip en onze A1. Dit zijn de uitgestelde wedstrijden van 6 april, omdat er toen meerdere ploegen in de ereklasse en junioren hoofdklasse nog in de zaal actief waren en er niet gespeeld werd in deze klassen. Valto A1 mag op bezoek bij de zaallandskampioen DVO A1 in Bennekom. Ckv Nieuwerkerk komt waarschijnlijk met veel zelfvertrouwen naar De Lier na de gewonnen zaalwedstrijd in februari. Laten we hopen dat de weergoden ons gunstig gezind zijn, zodat het wat fijner toeven is langs de lijn. Aan de trainers om de ploeg klaar te stomen voor dit treffen en hopelijk komt het publiek in grote getale naar de Villa om ons vlaggenschip naar een overwinning te schreeuwen.

Maak er een gezellige koningsdag van volgende week en dan zien we elkaar weer op 4 mei bij het treffen met ckv Nieuwerkerk.