VALTO eenvoudig door naar de halve finale HKD

Na het oefenweekend in Voorthuizen, wat ik iets te ver vond om te gaan kijken dus weinig te melden hierover, stond maandagavond de tweede wedstrijd in de Haagse Korfbaldagen op het programma. Tegenstander was HKV/Ons Eibernest die we dan gelijk konden testen voor later in de competitie als VALTO op 26 nov weer op bezoek gaat. De ploeg die vanavond als winnaar van het veld zou lopen speelt donderdagavond in de sportcampus in de halve finale tegen de nummer één van de andere HK-OK poule. VALTO startte in een creatieve opstelling vanavond. Mirthe was niet fit en bleef aan de kant. Ook Laura en Laurens stonden niet in de basis opstelling. Mark en Mandy vulden de opengevallen plaatsen op. Het eerste kwart ging de wedstrijd gelijk op. Na de openingstreffer van de thuisploeg maakte Frank in de volgende aanval weer gelijk. Tot 5-5 werd er om en om gescoord met dan VALTO en even later weer HKV op een kleine voorsprong. Hierna wist VALTO voor het eerste een gaatje van twee te slaan door treffers van Maaike en Bart. Tijd voor een time-out vonden de coaches van HKV. Er waren nog negen minuten te gaan tot de rust, maar ondanks de time-out wist HKV de korf niet meer te vinden voor de rust. VALTO deed dit nog viermaal via Laurens, Laura, Romee en Bart, wat de ruststand op 5-11 zette.

Na de rust had VALTO een mindere periode. Laurens wist nog wel in de eerste aanval gelijk weer te scoren, maar daarna  moesten we toch vijf minuten wachten voordat Mandy weer wist te scoren uit een omdraaibal. Hierna hadden we verdedigend blijkbaar een black-out, want binnen twee minuten wist HKV met vier treffers op rij de achterstand te halveren. Dit tot groot ongenoegen van Thomas, die het vandaag bij afwezigheid van Mark het voor het zeggen had. De verdediging werd weer aangescherpt, waarmee de doelpunten regen voor HKV weer opdroogde. Voor VALTO wist Mark uiteindelijk weer de korf te vinden en leek de deksel er weer af te zijn. Binnen enkele minuten liep VALTO weg van een 9-14 voorsprong naar een 10-20 tussenstand met nog een kleine zes minuten tot het einde. Met nog vijf minuten te gaan en een 11-21 stand op het bord namen de coaches van HKV weer een time-out. Veel resultaat had deze time-out niet, want hierna zouden Thom en Bart binnen veertig seconden samen driemaal scoren. HKV was wel zo stoer om niet de koppies te laten hangen en VALTO vrij spel te geven, maar bleven knokken voor wat zij waard waren. Met nog minder dan twee minuten op de klok zouden zij hun laatste doelpunt scoren, maar VALTO was nog niet klaar. Sheila ontbrak nog op het scoreformulier, maar dat zette zij in de slotfase nog even recht en zo stonden alle spelers er weer op vanavond. Laurens prikte er ook nog maar weer eens eentje bij en zette de eindstand op 12-26. Een mooie uitslag voor VALTO, wat nog volop met vak samenstellingen aan het experimenteren was vanavond. Voor HKV/Ons Eibernest zitten de HKD 2022 er na deze nederlaag op en VALTO wacht nog een halve finale op donderdagavond. De tegenstander van die wedstrijd komt uit de wedstrijd tussen de hoofdklassers Avanti tegen KVS. Het wordt dus zo wie zo een pittig potje voor VALTO donderdagavond, waarbij ze wel wat support kunnen gebruiken.

Wellicht tot dan, Arno van Leeuwen.