Content

Afgelopen week las ik een stukje van Tessa de Wekker in het vakblad Sport & Strategie over eigen content. In de context van dit artikel betekent content met name inhoud, oftewel de verzameling van teksten, plaatjes, video’s, enzovoorts. En dat gepubliceerd via bijvoorbeeld het clubblad, de website, een videokanaal, social media, e-mails en tal van andere media. Met die content, eigen content, heeft korfbal iets moois in handen. “Content is King” dus. Sterker nog, als we er niets mee doen, loopt het slecht met ons af, aldus de schrijfster van het artikel.

Ik weet niet of dat zo is, maar wat ik wel zie is dat wij als korfballers een voordeel hebben in dit domein. We hebben namelijk een grote achterban en weinig exposure in de landelijke en regionale media. In het artikel wordt André Kager geïnterviewd, hij is verantwoordelijk voor de live streams bij korfbalvereniging TOP uit Sassenheim, de regerend Nederlands Kampioen. Hij geeft aan dat door de mogelijkheden van live streaming op Youtube, korfballers het heft in eigen hand hebben genomen en zelf zijn gaan experimenteren met uitzendingen. Dat beperkt zich al lang niet meer tot alleen de wedstrijden, maar ook voorbeschouwingen, interviews en persconferenties worden uitgezonden en de wedstrijden zijn in veel gevallen voorzien van commentaar.

Hierdoor hebben we een voorsprong en waar ik echt in geloof is dat de nieuwe media de toekomst hebben. We kijken wat we willen, niet naar wat er toevallig op een bepaald moment op de TV is. Diensten als Netflix en Spotify zijn niet voor niets zo populair. Nu is het natuurlijk wel zo dat wedstrijden nu eenmaal op een bepaalde tijd worden gespeeld en dus ook kunnen worden bekeken, maar niet op de NOS, wél op het Youtube kanaal van de thuisspelende korfballeague club. Het grappige is dat Ziggo als ’traditioneel’ medium het korfbal begint te ontdekken en niet alleen de finale, maar ook de play-offs en zelfs een aantal competitiewedstrijden live uitzendt. De aantallen groeien met de week en ook het bekijken van de wedstrijden op andere momenten is populair. Zo kijken er 2.000 mensen naar een live stream bij TOP en loopt het aantal kijkers na de wedstrijd op naar 8.000. Het leeft dus behoorlijk.

Bij Valto doen we hier ook aan mee. De aantallen die de topclubs halen zijn voor ons nog een droom, maar dat maakt niet zoveel uit. Ik denk dat het in verhouding staat met de bezoekers van een wedstrijd. Wat wel uitmaakt is dát we er mee bezig zijn en dat het steeds een stukje beter gaat en mooier wordt. Je ziet dat veel van de Valto-fans die er niet bij kunnen zijn, wel kunnen meekijken. En dat zijn er steeds meer, terwijl de tribunes nog altijd vol zitten. Dus met deze content zit het wel goed, met de andere content overigens ook wel. De website, social media kanalen en ook het clubblad bevatten veel informatieve, leuke en boeiende zaken. Het is echt een stukje van de vereniging en korfbalbeleving geworden, naast de geijkte momenten als trainingen, wedstrijden en andere activiteiten.

Wat we nu nog nodig hebben is een uitbreiding van het “Stream Dream Team”. Er worden tegenwoordig mensen uit de B en C ingeroosterd om te filmen en de muziek te doen, dat werkt heel goed. Maar we gaan met de live streams een volgende slag slaan en we zoeken mensen die ons daarbij willen helpen. Ben je een beetje bekend met computers of digitale video en vind je het leuk om hier meer mee te doen en van te leren? Meld je dan aan door mij aan te spreken of een mailtje te sturen naar streamteam@ckv-valto.nl. Vind je het leuker om met andere content bezig te zijn, dan kunnen we ook nog wel iemand gebruiken in het “Social Media Team”, vooral voor website updates en social media, bijvoorbeeld tijdens evenementen. Meld je hiervoor aan door mij aan te spreken of via socialmedia@ckv-valto.nl.

Samen mooie dingen maken, laten zien en tot ons nemen, daar worden we allemaal content van!

Namens het bestuur,
Jan Jaap Elenbaas

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.