Herstel VALTO 1 komt te laat

Na de toch wel onverwacht ruime nederlaag van vorige week thuis tegen SDO/Fiable, wat het zaak voor VALTO 1 om de neuzen allemaal de goede kant op te zetten. Daar de wedstrijd van VALTO 2 niet in mijn agenda paste, had ik mijn korfbalmiddag willen starten in De Lier bij VALTO A1 om weer eens te genieten van dit sprankelende team. Helaas kwam de tegenstander niet opdagen en zal deze wedstrijd dus op een ander moment gespeeld moeten worden. Onverwacht dus tijd genoeg om nog even een kopje koffie te pakken alvorens de reis naar Hardinxveld-Giessendam te beginnen. VALTO 1 trad daar aan tegen het altijd lastige KV Vriendenschaar 1, wat volgens de statistieken een moeilijke tegenstander blijkt te zijn. Op de site van de uitslagenservice van Antilopen blijkt dat VALTO 1 van de 16 keer dat de teams elkaar troffen er slechts vier wisten te winnen. Vorig zaalseizoen ging VALTO in de uitwedstrijd ook hard onderuit, maar kreeg Vriendenschaar in de thuiswedstrijd een koekje van eigen deeg en werd ruim gewonnen. Het kon vandaag dus weer alle kanten op en was de uitslag vooral afhankelijk van de vorm van de dag. Zonder de vorige week geblesseerd geraakte Maaike startte VALTO aan de wedstrijd. Net als vorige week kreeg Mandy het vertrouwen van Mark om haar te vervangen. Na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Ringma, die het vandaag zonder assistent moest doen, ging de thuisploeg op jacht naar de openingstreffer. VALTO wist de eerste aanval af te slaan en was zo brutaal om zelf wel in de eerste aanval te scoren uit de enige toegekende vrije bal van vanmiddag voor VALTO. Na deze treffer van Frank wist ook Vriendenschaar de nul van het bord te schieten. Tot 3-3 zouden de ploegen gelijke tred houden, maar toen wist de thuisploeg een gaatje van twee te slaan. VALTO pareerde echter direct en wist met de doelpunten van Frank en Nikki weer op gelijke hoogte te komen. Met nog tien minuten tot de rust was het steeds VALTO wat als eerste scoorde, maar kon niet voorkomen dat de thuisploeg steeds weer de gelijkmaker scoorde. Hierdoor bleven de ploegen tot de rust in evenwicht en mochten de coaches bij de 10-10 tussenstand hun ploegen gaan toespreken.

De rust leek het keurkorps van Mark geen goed gedaan te hebben. Was VALTO in de slotfase van de eerste helft net lekker op dreef, nu wilde het in de eerste aanvallen niet lukken de bal door de korf te krijgen. Het was Vriendenschaar wat na drie minuten als eerste de korf wisten te vinden, wat wel direct van repliek werd gediend met een treffer van Laurens. In de volgende fase zou de thuisploeg echter, wat later zou blijken het beslissende, een gaatje trekken door vier maal op rij te scoren. Tijd voor een time out vond Mark om weer even de puntjes op de “i” te zetten. De verdediging stond hierna als een huis en wist zes minuten lang de aanvallen van de thuisploeg af te slaan. De aanval had het echter niet makkelijk, nadat ook Frank geblesseerd was uitgevallen was het weer even zoeken naar de juiste kansen. Nikki was het die de ban brak, maar de volgende treffer liet lang op zich wachten. Het thuispubliek stond intussen ook ruim een kwartier droog, maar konden weer juichen toen hun ploeg met nog vier minuten op de klok het verschil weer herstelde naar 16-12. Dit gejuich verstomde weer toen Sheila en Laurens binnen een minuut de achterstand wisten te halveren. Het meegereisde Lierse publiek hield de adem in ( je mag tenslotte niet juichend en schreeuwend achter je team gaan staan) om te zien wat de laatste drie minuten ons brengen zouden. De thuisploeg speelde de wedstrijd echter geroutineerd uit met heel lange aanvallen met schoten ruim over de korf om de afvang makkelijk te kunnen hebben. Zo tikte de tijd weg en wist de thuisploeg nog te profiteren van de ruimte die één van de heren kreeg toen VALTO veel risico nam om de rebound te stelen. De laatste aanval was voor VALTO, waarin Thom de eindstand 17-15 op het bord schoot. Het wil VALTO 1 dit seizoen nog niet lukken om de punten te pakken en staan samen met ONDO (M) 1 nog op nul punten. VALTO 2 liep vandaag tegen hun eerste nederlaag aan in Nieuwekerk a.d. IJssel. Zij moesten hun meerdere erkennen in het zeer ervaren CKV Nieuwekerk 3 wat met oud selectie spelers met 18-13 van ons wist te winnen.

Volgende week zijn er weer nieuwe kansen op punten als uit Delft CKV Excelsior 1 en Fortuna/Delta Logistiek 3 op bezoek komen. Voor VALTO 1 een oude bekende uit de afgelopen seizoenen, maar voor VALTO 2 een nieuwe tegenstander waartegen zij nog nooit speelden. In het voorprogramma speelt dan ook VALTO B1 weer op veld 1. Hen wacht weer een pittige tegenstander in de aspiranten hoofdklasse C na de kansloze wedstrijd tegen PKC/Vectom B1. Bij hen komt Albatros B1 op bezoek, wat tegen deze tegenstander met 13-13 gelijk wist te spelen.

Voor VALTO B1 zou het leuk zijn als het publiek wat de selectie wedstrijden wil kijken wat vroeger naar het sportpark komt om ook hen aan te moedigen.

Hopelijk blijft het nog even nazomeren en kunnen we er een gezellige middag van maken.

Graag tot volgende week, Arno van Leeuwen.